Poniedziałek 15.11.2021r.
Dzień dobry Motylki :)
Dziś dzień Powietrza, więc przed nami wiele eksperymentów.
1. Na początek przedyskutujcie czy powietrze istnieje, czy możemy je zobaczyć albo powąchać?
2. Posłuchajmy wiersza L.J. Kerna „Piotruś i powietrze” ( ilustracje do wiersza w załączniku)
https://www.youtube.com/watch?v=aYOIy4mhQKs
"Piotruś i powietrze"
Był pewien chłopiec w różowym swetrze,
Którego raz zapytano:
–Czym chciałbyś zostać, Piotrusiu?
– Powietrzem!
–Dlaczego powietrzem?
–Ano,
Dlatego tylko, proszę mamusi,
Że ono nic robić nie musi.
Pobladła biedna mama z wrażenia,
Ot, los mieć syna lenia.
Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,
Mamusia światło zgasiła.
I zasnął Piotruś, a Dobra Wróżka
W powietrze go zamieniła.
I nagle patrzcie, co to się dzieje:
Piotruś po świecie wieje.
W miastach uderza o domów mury,
W górze na niebie rozpędza chmury,
Na morzu białe spostrzega żagle,
Więc mocno dmucha w te żagle nagle,
Na szosach siwe podnosi kurze,
Organizuje trzy groźne burz,
Porusza liście na wszystkich drzewach,
We wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa,
Jest jednocześnie we wszystkich stronach,
W samochodowych siedzi oponach,
Wierci się, kręci, tańczy jak fryga,
Aeroplany na sobie dźwiga
I – to już chyba największa heca –
Dmucha jak wariat we wszystkich piecach...
Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy
I rzekł:
– Zmęczyłem się bardzo w nocy.
Nie przypuszczałem, proszę mamusi,
Że tak powietrze pracować musi...
3. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:
- Czym chciałby zostać Piotruś?
- W co się zamienił Piotruś?
- Co wtedy robił i gdzie był?
- Co Piotruś zrobił rano, gdy się przebudził?
4. Pora na eksperymenty potrzebujemy: balonow, świeczek, plastikowej pustej butelki
- Nadmuchiwanie balonów, powolne wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnej twarzy, tak aby dzieci poczuły ruch i siłę wydobywającej się zawartości balonów.
- Rakieta balonikowa- rodzic dmucha w balon, następnie puszcza go tym samym powodując jego lot. Dzieci zauważają, ze wylatujące powietrze wprawia balon w ruch. Ruch powietrza to wiatr.
- Zapalamy 2 świeczki jedną nakrywamy i obserwujemy
- Na plastikową butelkę nakładamy ściśle balon. Wkładamy butelkę do miski z gorącą wodą i obserwujemy jak balon się nadmuchuje
5. Zabawy badawcze:
- Skąd te bąbelki?- dziecko ma przed sobą kubek z wodą i słomkę- nabiera powietrza i dmucha do kubka przez słomkę
- Skąd ten wiatr? – przygotowujemy drobne kawałki papieru i układamy je na stole, napełniamy balon powietrzem, powietrze znajdujące się w balonie kierujemy w stronę kawałków papieru.
6. Zabawa logopedyczna: Do tej zabawy potrzebna nam będzie słomka, szklanka i kartka papieru. Dajemy dziecku kartkę papieru i prosimy, żeby podarł ją na małe kawałki. Stawiamy szklankę przed dzieckiem. Dajemy dziecku słomkę i prosimy żeby za jej pomocą napełnił szklankę kawałkami papieru. Czynność możemy powtórzyć jeśli dziecko ma ochotę.
7. Praca plastyczna : Kolorowy balon- ozdabianie mazakami.
Dla chętnych jeszcze kilka eksperymentów do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDIA
https://www.youtube.com/watch?v=Xgcf_IbiVjU
https://www.youtube.com/watch?v=ds4Rog1h7bA
Miłego dnia, pozdrawiam Pani Ramona :)
|