Nie takie „R” strrrraszne
Dzisiaj spróbujemy powalczyć z głoską „r", która bardzo często sprawia dzieciom sporo trudności.
Przede wszystkim musimy pamiętać o bardzo dobrym przygotowaniu języka i wykonywaniu ćwiczeń wprowadzających.
Rotacyzm ma wiele postaci, natomiast dzisiejsze ćwiczenia, jak wynika z mojej dotychczasowej pracy z dziećmi, dobrze sprawdzają się przy pararotacyzmie (zastępowanie głoski „r" inną głoską, np. „l", „ł"). Warto zaznaczyć, że ćwiczenia, zwłaszcza przy głosce „r" wymagają systematyczności i precyzji, powinny być także poprzedzone wizytą u logopedy aby nie utrwalać nieprawidłowych wzorców.
W roli głównej Pan JĘZYK: 1. Pan Jęzorek jest wielkim czyściochem. Codziennie maluje sufit w swoim domu.
Przesuwaj szeroki język po podniebieniu górnym w przód i w tył. 2. Po malowaniu jest straszny bałagan. Pan Jęzorek wymiata śmieci z podłogi.
Przesuwaj język po podniebieniu dolnym, nie „wychodź" poza zęby. 3. Jęzorek skacze z sufitu. Kląskaj w bardzo wolnym tempie. 4. Nasz przyjaciel zamienia się w gumę do żucia. Połóż boki języka na zęby dolne i przygryź lekko zębami górnymi. Żuj jak gumę. 5. Pan Jęzorek ustawia meble w domu – dotykaj językiem górnych a następnie dolnych zębów. 6. Jęzorek kładzie się spać - rozciągaj język leżący swobodnie w jamie ustnej tak, aby jego boki dotykały zębów trzonowych; wstaje, wychodzi na podwórko – wysuwaj szeroki język przez lekko zbliżone zęby. 7. Sportowiec Jęzorek strzela gole – zrób małą kulkę z chleba lub weź pół TIK TAKA, połóż na czubku języka, unieś język w górę i mocno dmuchnij.
Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski „R": 1. Mów wielokrotnie głoskę „d...", ale język układaj wysoko w połowie sufitu
(podniebienia, za wałkiem dziąsłowym), jest to d zaczarowane.ÂÂ Możesz to ćwiczenie wykonywać w pozycji leżącej, korzystając z małego lusterka.ÂÂ Po pewnym czasie, gdy język bez trudu odnajduje właściwe miejsce na podniebieniu górnym, możesz łączyć artykulację głoski d dziąsłowej z „leniwą ósemką". Pozycja stojąca, dłonie splecione na wysokości oczu, kreśl w powietrzu leżące ósemki, zaczynając w lewo w górę, jednocześnie mów ddd... (dziąsłowe).
2. Wymawiaj ddd..., przesuwaj szybko palcem pod językiem w prawo i w lewo, pobudzając go do drgań (język szeroki, rozluźniony, ułożony tuż za górnymi zębami). MATERIAŁY DO ĆWICZEŃ:
Publikacja internetowa „Radosne R", polecam zestaw kart pracy dla dzieci bardziej zaawansowanych: >>https://issuu.com/wydawnictwoharmonia/docs/radosne_r/8 |