Czwartek, 15.04.2021r.
Witam wszystkie dzieci w czwartek :)
1. Dzień rozpoczynamy od zabawy Duży i mały skok. https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
2. Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu. K.P.cz.3/ str. 74
3. „Mowa kosmitów”- ćwiczenia artykulacyjne
- Dziecko powtarza za Rodzicem grupy sylab, np.: zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi...
- Dziecko tworzy nazwy mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie, Mars – Marsjanie itd.
4. „Kosmonauci”- interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.
Kosmonauta idzie dróżką,
przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa,
podskakuje: hopsa, sa.
Już w rakiecie prosto siada,
kiwa głową na sąsiada,
ster rakiet w ruch już wprawia,
choć to wcale nie zabawa,
i rakieta się unosi,
bo ją o to ładnie prosi.
5. Policzcie obrazki każdego rodzaju, zaznaczcie ich liczbę według wzoru K.P.cz.3/ str. 73
6. Kosmiczne zadania matematyczne :)
- wytnij okienka z liczbami, następnie policz gwiazdki przy każdym okienku i przyklej przy nim kartonik z odpowiednią liczbą.
- pokoloruj tyle elementów, ile w okienku po lewej stronie wskazuje liczba.
- w każdym okienku policz gwiazdki, pokoloruj odpowiednią liczbę.
- wykonaj działania (6l) również dla chętnych 5 latków :)
- wykonaj zadania zgodnie z poleceniem.
7. Wysłuchajcie wiersza pt. „Halo, tu mówi Ziemia”.
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – Słońce mnie opromienia,
a z tamtej – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą Amerykanie.
Właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.
- Dobranoc! – wołam.
- Dzień dobry! – wołam,
to znaczy zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba mi całego roku,
ażeby Słońce obiec wokół.
8. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza.
- Dziecko samodzielnie opowiada, o czym był wiersz.
Rodzic uświadamia dziecku, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
9. „Podróż po planetach”- zabawa ruchowa- link do zabawy https://www.youtube.com/watch?v=SCMAcaNwGwo
10. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej (jako Słońca) – Jak powstają dzień i noc?
Do tego zadania będzie nam potrzebny globus i lampka stojąca.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.
Rodzice porozmawiajcie z dziećmi na temat: Jak ważna jest noc, a szczególnie sen (odpoczywamy, nabieramy sił, żeby przywitać nowy dzień itp.)
11. Obejrzyjcie zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca). Tablica demonstracyjna str. 71.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=73
Rodzic wyjaśnia dziecku, że Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.
12. Wykonajcie zadania w Kartach pracy cz. 3/ str. 75 i 76.
„Dzień i noc”- na zakończenie zapraszam do wykonania pracy plastycznej. Technika pracy dowolna. Wykorzystajcie materiały dostępne w domu :) W załączniku zamieszczam przykładową pracę plastyczną.
Dodatkowo:
Jeśli macie jeszcze ochotę zobaczcie filmiki edukacyjne:
A gdyby Ziemia zaczęła obracać się w drugą stronę?
https://www.youtube.com/watch?v=Mu7KAnRX6mo
Przyroda dla dzieci 10
https://www.youtube.com/watch?v=ILrp2ht2JQI
Na dziś to już wszystko. Życzę Wam miłego dnia. Pozdrawiam Pani Ewa :) |